Een dag op school

Na de introductieweek begint het gewone leven op school. Hoe ziet een normale schooldag eruit?

Een schooldag op het voortgezet onderwijs is totaal anders dan op de basisschool. Je hebt geen eigen lokaal en leerkracht meer. Elke dag een ander rooster, elk uur een ander vak.

Lestijden

We beginnen op de Helperbrink om  8:30 uur. De lessen duren 50 minuten. Het laatste uur is afgelopen om 16.15 uur.

Voor je naar school gaat kijk je natuurlijk even op Magister en de bijbehorende app. Daar vind je alle belangrijke dagelijkse mededelingen.

Gaat een les niet door? Dan krijg je les van een andere docent. We zorgen dat er geen uren tussendoor uitvallen.

Je mentor

Tijdens de kennismaking heb je de mentor van je klas al ontmoet. Je mentor is het hele jaar degene bij wie je altijd terecht kunt. Als je vragen hebt, als je ergens mee zit of als je iets leuks te vertellen hebt. Je mentor let erop hoe het in de klas gaat. Ook houdt hij bij hoe jij het doet op school. Daarover praat hij met andere docenten. En natuurlijk met jou en je ouders.

Je vakken

Het grootste verschil met de basisschool is dat je nu veel meer vakken hebt. Nieuwe vakken ook, zoals Frans, wiskunde en Spaans. Je moet opeens in de gaten houden waar je elk uur naartoe moet. En maar slepen met een zware boekentas. Tip: doe zoveel mogelijk boeken in je kluisje als je op school komt. Dat scheelt een stuk.

Je huiswerk

Huiswerk is ook zoiets. Je had vast wel huiswerk op de basisschool, maar veel minder dan hier. Schrijf elke les duidelijk in je agenda wat je huiswerk is. En doe dat huiswerk zo snel mogelijk. Dan blijf je goed bij. Je kunt bovendien ook in je takenklapper zien wat het huiswerk is. Dit is handig als je weet dat je het in een bepaalde periode erg druk hebt. Of als je ziek bent geweest. Je kunt ook op Magister zien of je docent extra stof online heeft gezet.

Kantine

In de pauze is de kantine geopend. Je kunt daar eten en drinken kopen. Leerlingen helpen met het verkopen en schoonhouden van de kantine.

Sport

In de zomer sporten we op de velden bij de Helperzoom en in de winter in de sportzalen bij de Haydnschool aan de Helperbrink 50.

Meer weten?

Op deze site kun je lezen hoe het leven van een brugklasser eruit ziet: http://www.hoeoverleefikdebrugklas.nl

Voor tips waar je wat aan hebt klik hier.