Ons onderwijs

Sportstroom

Bij ons Op het Montessori Lyceum Groningen word je uitgedaagd om het beste uit jezelf te halen. Voor de sportstroom op onze school hoef je geen topsporter te zijn.  De leerlingen die in de sportstroom klas zitten vinden bewegen leuk en zijn dol op uitdagingen.

Sportstroom lessen worden het hele jaar door onder schooltijd gegeven.   We werken in blokken waarbij we elke paar weken een bepaald thema belichten. Hierdoor hebben de leerlingen een aantal weken de tijd om zoveel mogelijk te leren over dit thema.

Het accent tijdens de sportstroom lessen ligt op doen en ervaren. Door het gevarieerde lesaanbod leren de leerlingen hun eigen kwaliteiten extra goed ontdekken. Doordat we sporten aanbieden die niet alledaags zijn, is er voor elk kind voldoende uitdaging tijdens de lessen.

Veel van onze workshops zullen worden gegeven door sportproffesionals uit het werkveld, en hierdoor laten we de leerlingen een andere sportwereld ontdekken. Ook zullen er sprekers naar school komen om inspirerende verhalen te vertellen. De lessen worden in onze eigen gymzalen gegeven, maar ook gaan we vaak extern. Goede fietsbenen zijn dus noodzakelijk.

Soms staat een thema in het verlengde van de gymles en gaan we verder of dieper door op de stof. Sportverdieping dus. Doordat we meer tijd hebben kunnen we vaak net wat meer of iets uitdagenders aanleren.

Sportverbreding komt ook aan bod omdat we het belangrijk vinden om kinderen kennis te laten maken met sport in zo breed mogelijke zin. Van schaatsen tot slackline, van survival tot de sportschool.

Ook word er onderzoek gedaan. Wat is nou precies de geschiedenis van de Olympische Spelen en welke sporten doen daaraan mee?

Kinderen die veel bewegen kunnen zich vaak beter concentreren, en de endorfines die bij sport vrijkomen geeft ons blije kinderen.

afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding